Zdrava ishrana
02.05.2018.

Šećer izaziva zavisnost

Kada biste pitali decu, ona bi slatkiše jela i za doručak i za ručak i za večeru. Srećom pa oni ne sastavljaju jelovnik i ne odlučuju šta će se jesti. A da li su im slatkiši uopšte potrebni? Koja količina šećera nije štetna po dečje zdravlje? 

Potpuna zabrana slatkiša nije moguća, jer deca ne mogu da žive pod staklenim zvonom, odvojena od vršnjaka i njihovih navika. Zato je važno da ih naučimo da budu umerena u svemu, kako kasnije ne bi imali problema sa zdravljem i ishranom. Prekomerni unos šečera najčešće uzrokuje prekomernu težinu i karijes, a dugoročno gledano, posledice mogu biti daleko ozbiljnije.
Povećana konzumacija šećera može izazvati nadutost, glavobolje, umor, slabije funkcionistanje imunog sistema i bolesti krvnih sudova, dijabetes i oštećenja nekih organa zbog čega su neke zemlje inicirale dodatno oporezivanje pića koja sadrže velike količine šećera i slatkiše.

Statistika zabrinjava
- U odnosu na 1950. deca danas jedu 25 puta više slatkiša i uzimaju otprilike 30 puta više gaziranih pića
- Istraživanja u Americi pokazuju da deca do treće godine dnevno kroz napitke i industrijske slatkiše unesu oko 12 kašičica šećera, što je oko 60g
- Ista studija upozorava da deca uzrasta od četiri do osam godina prosečno unesu 21 kašičicu šećera dnevno, a adolescenti oko 34 kašičice. Ove količine su tri puta veće od preporučenih.

Osnovno pravilo je ne dozvoljavati im slatkiše pre obroka i ne držati ih na dohvati ruke. Neki roditelji služe se slatkišima kao sredstvom za nagrađvanje poslušnosti ili podmićivanja, ne shvatajući da tako stvaraju zavisnike.

Slatkiši sadrže i velike količine aditiva, veštačkih boja i ukusa koji znaju biti i štetniji od samog šećera. Stoga, izbegavajte slatkiše jarkih boja, ali i gazirana pića zbog visokog sadržaja industrijskih šećera.
Slatkiši nisu uvek loši za decu ali problem nastaje kada se ne kontoliše količina njihovog unosa.To znači da je čokolada dozvoljena, ali nakon obroka, a keks im možete davati posle voća ili žitarica. Za školarca dozvoljena porcija iznosi polovinu porcije za odrasle, a za mališane - čokoladica, dva-tri keksića ili mali sladoled u kornetu.

Birajte zdrave alternative
Potrudite se da kad god je moguće deci nudite zdravije slatkiše. Jabuku ili bananu isecite na manje komade pa prelijte topljenom crnom čokoladom i pospite seckanim lešnikom, napravite domaći sladoled od sveže ceđenih sokova ili smrznuti domaći voćni jogurt sa orašastim plodovima.

Nek slatkiši služe da počastite decu s vremena na vreme, u posebnim prilikama.Kada stvorite zdrave navike kod dece od malih nogu, kasnije nećete morati da krijete slatkiše na najviše police. 

foto: Mamiverse, babysitting.academy, México Nueva Era, Wholefully

Ostavi komentar

Preporučeno

29.
Apr
2019
Zdrava ishrana
09.
Apr
2019
Zdrava ishrana
12.
Feb
2019
Zdrava ishrana