Porodični odnosi
09.10.2017.

Ima leka i za stres

Svi znamo da roditeljstvo sa sobom nosi mnoštvo stresnih situacija, od onih banalnih poput bitke oko sređivanja sobe i odlaska na spavanje, preko jurcanja za decom po parku, do onih ozbiljnih kao što su teške bolesti opasne po život. Ali kako oceniti da li se stres u vašoj porodici toliko nagomilao da već prelazi i na decu? Može li išta da se uradi po tom pitanju?

Stres nikada ne može u potpunosti da se eliminiše, ali postoje načini da se svede na najmanju moguću meru. Psiholozi su izdvojili sedam pokazatelja da vašoj porodici treba pomoć, a nešto srećom možete i sami da učinite.

1. Niko u porodici ne spava kako treba
Ukoliko je stres u vašoj porodici na veoma visokom nivou, tu su i neprospavane noći. Nedostatak sna i odmora sigurno će vas učiniti razdražljivim, anksioznim i uvečati nervozu, pa ćete se brzo naći u začaranom krugu. Da biste ovaj problem ublažili, pomerite odlazak u krevet za pola sata ranije. Prevarićete izmoreni organizam, pa ćete lakše zaspati.

2. Češće vičete jedni na druge
Poznato je pravilo da što smo pod većim stresom, jačina glasa kojom komunciramo sa okolinom je veća. Dakle, ukoliko se pitate da li je nivo stresa u vašoj porodici dostigao krtične razmere, naćuljite uši! Kad shvatite da vičete, prvo se vi umirite, pa će se i deca primiriti. Snizite ton kojim se obraćate deci i, kad god je to moguće, zagrlite se čvrsto i svi zajedno dišite duboko. Zagrljaj i duboki udisaji i izdisaji umiriće i vaš i mališane.

3. Više ne jedete svi zajedno
Ukoliko starija deca primete da ste nervozni i neprijatni, počeće da izbegavaju obroke samo da to ne bi gledali i za stolom. Uvedite zajedničke rituale tokom večere, na kartice ispišite pozitivne osobine uz ime svakog člana porodice i stavite ih u korpicu. Pre večere nasumice ih izvlačite i čitajte pohvale o svakom od vas. Hvalite jedni druge i za najmanje, uočičajene dnevne stvari. Ovo će vas zbližiti sa tinejdžerima, učiniti da se raduju zajedničkim obrocima a svaka pohvala delovaće ohrabrujuće za njih.

4. Vaše dete se više zavara u sebe
I tinejdžeri ali i mlađa deca, kada osete stres kod roditelja imaju običaj da se zatvaraju u sebe, da provode vreme sami u svojoj sobi, da izbegacaju vršnjaka i aktivnosti koje su im ranije pričinjavale zadovoljsto. Koliko god mislite da držite stres pod kontrolom i da deca to ne primećuju, grešite.
Pokažite im na sopstvenom primeru na koji način da se nose sa stresom... Ttrčite, napravite sebi toplu kupku, dišite duboko, slušajte muziku koja vas opšta, šetajte....Tako ćete i decu naučiti kako da se nose sa stresim situacijama umesto da se povlače u sebe.

5. Imate poteškoće na poslu
Zaboravili ste na dogovoreni rok za projekat? Uprskali ste stvar na veoma vašnom sastanku? To je zato što vas stres čini manje produktivnim i neorganizovanim. U ovakvim situacijala oslonite se na partnera. Ne ostavljajte pripreme za važan sastanaka ili prezentaciu za jutro, već se potrudite da odradite pripremu i napravite plan veče pre toga.

6. Muče vas česte prehlade i bolovi
Bez obzira na godine, hronični stres uzima danak i manifestuje se i na telu. Mlađa deca mogu imati stomačnih problema, loše varenje, manjak apetita i bol u želucu, tinejdžeri glavobolje, a vi i patner tipične simptome stresa - bol u vratu i leđima, razdražljivost i na sve to nesanicu.
Tada prvo strada imuni sistem, pa cela porodica postaje podložnija virusima ali i drugim zdravstvenim tegobama. Kad god je to moguće, redukujte nivo sresa tako što ćete zajedno igrati društvene igre, gledati filmove ili šetati po kraju.

7. Sve vreme jurcate okolo
Čekate decu iz škole, potom sa njima jurite u market po namirnice da biste dovršili ručak, starije dete kasni na trening, mlađe na ples...Gde je oprema, knjige za čas francuskog, ključevi od auta, da li ste isključili šporet? Sigurno vam zvuči poznato.
Nekada je gotovo nemoguće stići na vreme na svaki treninig, čas, ili roditeljski sastanak. Jednostavno, stisnite dugme za pauzu, udahnite duboko desetak puta i saberite se. Bolje je stići sa par minuta zakašnjenja, nego galamiti na dete, stići na vreme na trening i shvatiti da ste zaboravili da u ponesete patike koje su mu neophodne.
Stoga, udah, izdah, brojte do 10 ili koliko vam je već potrebno, spakujte sve i polako krenite, a ako rešite da pravite strategiju na duže staze, razmislite da li ste i sebe i decu opteretili sa suviše obaveza i aktivnosti. Ako je tako, redukujte ih i ostavite samo one koji su zaista neophodni i korisni, u kojima i vi i deca zaista uživate. Jer svakome od nas ponekada treba odmor koji je i najbolji lek za stres. 

foto: HomeWord, The Chart - CNN.com, GoodTherapy.org

Ostavi komentar

Trenutno nema komentara

Preporučeno