Roditeljstvo
26.07.2021.

Samo za mame - kako da odvojite vreme za sebe bez osećaja krivice?

Svaka mama trudi se da detetu pruži najbolje od sebe i da mu posveti svaki minut svog vremena pa sebe često stavlja na drugo mesto. Čak i kada se desi da odvoji vreme za svoje uživanje i odmor, oseća krivicu i grižu savesti. 

Odmah po rođenju bebe i u prvih nekoliko meseci, majka je svakako neophodna bebi jer ona sve uči preko nje, mama je prvi bebin kotakt sa spoljin svetom. Posebno ukoliko mama doji bebu, slobodno vreme i trenuci opuštanja deluju kao nemoguća misija. 
Kako dete raste i postaje sve nezavisnije u predškolskom i školskom periodu, smanjuje se i njegova poreba da stalno bude uz majku. Često i pored toga, mame nastavlja da muči griža savesti svaki put kada odvoje vreme za sebe i neku aktivnost koju vole a da ona ne uključuje i dete. 

Stavite san na vrh liste prioriteta

Nekoliko sati zdravog i neispekidanog sna omogući će vam da se lakše nosite sa svakodnevnom izazovima koje roditeljstvo podrazumeva, posebno dok je beba mala. Kada se naspavate dovoljno, telo je jače kao i imunitet. Ako imate i stariju decu, ovo nekada može biti izazov, ali san i pored toga mora biti visoko na listi prioriteta. Dok je beba mala, savetuje se da spavate uvek kada i ona spava. 

Ne zanemarujte sitnice i one su važne 

Potreba za "žrtvovanjem" kao izrazom ljubavi i brige, duboko je usađena u naš manetalitet, sistem vrednosti i uverenja. Kroz vaspitanje smo naučeni da majka uvek mora biti sa detetom i da ako odvoji i malo vremena samo za sebe,  odmah postaje "loša majka".
Međutim, ovo je daleko od istine. Majčinstvo je veoma odgovorna uloga koja zahteva veliku posvećenost i na trenutke može biti i veoma naporna. Svaki dan nosi sa sobom drugačije izazove, posebno ako imate malo dete. Kako bi majke uspele da normalno da fukncionišu i osećaju se dobro kako fizički tako i psihički, moraju imati makar 15-30 minuta dnevno samo za sebe. 
Kod nekih žena nakon porođaja može se javiti postporođajna depresija ili stanja slična ovoj pojavi. O ovome se, čini se, ne priča se toliko u našoj sredini, tj. takva stanja obično nisu okarakterisna na pravi način, mame često nemaju podršku okoline, pa takva pojava bude označena kao "razmaženost" i nespremnost da se žena prilagodi novoj ulozi, što dodatno može pogoršati situaciju i oporavak. 

Shvatite da odmor nije luksuz 

Za svakoga od nas poželjno je i čak nužno, predahnuti makar nekoliko minuta dnevno. A za mame koje su uz dete uvek kada mu nešto zatreba, predah i koji minut posvećen sebi, neprocenjivi su. 
Kao što nije poželjno ni sa partnerom provoditi 24h dnevno, tako i u odnosu sa decom treba dati sebi oduška. Vreme koje ste odvojili za stvari koje vas opuštaju i čine sretnom, nikako nisu i ne smeju biti luksuz. To ne znači da niste dobra majka i da se ne posvećujete doboljno detetu, već da imate pravo da se odmorite, osvežite i napunite baterije kako biste ostatak vremena mogli da se posvetite i deci i svojoj porodici. 

Brigu o detetu mogu preuzeti i druge osobe

Tata, baka i deka, prijatelji, tetke, rodbina, starija braća i sestre, uvek možete naći nekoga ko može da pričuva dete dok vi odmorite, obavite kupovinu, prošetate ili odspavate. Važno je da postoji jasan dogovor između partnera da beba nije samo mamina obaveza i da tata takođe treba u toku noći kada beba plače da se pobrine za nju, presvuče je, uspava, nahrani, ukoliko jede na flašicu i slično. 
Nekim mamama sve što je potrebno je da povremeno izađu iz kuće bez bebe, u kupovinu, na kafu sa drugaricama ili jednostavno u šetnju. 
Ukoliko ste umorni i rastrzani između svakodnevnih obaveza, pelena, kašica, ručka i kućnih zadataka, nećete uspeti ni bebi da se posvetite kako treba. Zato se potrudite da kad god je to moguće, upitate sebe - Šta je to što mogu sada da uradim a što bi mi pomoglo da se osećam bolje i ispunjenije? 

Izaberite vreme koje vam najviše prija

Nekim mamama prva jutarnja kafa dok još svi spavaju, ritual je koji se ne preskače. Zato im nije teško ni da ustanu u 5h ujutro dok je sve mirno kako bi mogle da se posvete sebi. Drugima je vreme neposredno pred spavanje "sveto". Kada se cela kuća umiri, nekoliko stranica knjige ili omiljena serija pomažu da se napune baterije. 

Posvetite se jednoj aktivnosti koja vam pričinjava zadovoljstvo 

Bitno je da ne zaboravite na aktivnosti koje ste voleli pre nego što ste postali mama, bilo da je u pitanju čitanje, pisanje, vežbanje, joga. Čak i dok je beba veoma mala pa ne možete dugo da odsustvujete od kuće, mnoge stvari možete raditi i u svom domu. 
Važno je samo da se podesetite koliko vam je ranije ta aktivnost prijala i opuštala vas, pa će vam samim tim biti lakše da odvojite vreme za to i da ne osećate krivicu kada se posvetite sebi. 

Podsećajte sebe da ste i majka i žena

Kada dobije dete, ženi uloga majke postaje primarna. Ali ne treba zaboraviti da ste i prijateljica, partnerka, ćerka, sestra, koleginica. Negujte sve ono što je deo vaše ličnosti jer ste tek onda potpuni. Deca brzo rastu i vremenom ćete im biti sve manje potrebni što je prirodno. Okrenuće se prvo drugarima u školi, kasnije prijateljima i svojim omiljenim aktivnostima. 
S druge strane, ako ste vi sretni, ispunjeni i zadovoljni, to će osećati i dete kao i ostali članovi porodice. Važno je ne izgubiti se u majčinstvu i ne odustajati lako od stvari koje ste ranije voleli da radite i u čemu ste uživali. 

Koje stvari vama pričinjavaju zadovoljsto i pomažu da napunite baterije? 

foto: unsplash

Povezani proizvodi

Sačuvano u omiljne
9 termina 150 sati početni nivo
Bebi gym 22877
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
3.699,00 RSD
Sačuvano u omiljne
9 termina 150 sati početni nivo
Aktiviti kocka 22953
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
4.749,00 RSD
Sačuvano u omiljne
9 termina 150 sati početni nivo
Bebi muzički aktiviti stočić 22876
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
1.999,00 RSD

Ostavi komentar

Trenutno nema komentara

Preporučeno