Zdravlje
11.01.2015.

Poštujte 12 ajurvedskih zlatnih pravila dok jedete!


Nije bitno samo šta jedemo, već i kako. Ajurveda, nauka o životu, uči nas i tome kako treba jesti, te evo nekoliko osnovnih smernica.

1. Jedite hranu dok je topla.

Hrana ne bi trebalo da bude previše vruća, ali ni previše hladna. Topla hrana osigurava to da se agni ne ugasi (probavna vatra) koja je potrebna za dobro varenje.

2. Jedite sveže kuvanu hranu.

Sveža hrana je puna prane (životne sile) i hranjivih materija, ali oni se smanjuju ubrzo nakon što je hrana skuvana. Do trenutka kada hrana postaje ostatak, svojstva se menjaju, te hrana poastaje teška telu za varenje. Kuvanje svakog obroka nije baš realna okolnost, ali barem pokušajte da izbegnete onu hranu koja je kuvana pre više od 24 sata.

3. Jedite pravilnu količinu hrane.

Prejedanje dovodi do smetnji pri varenju, a neuhranjenost do gubitka snage.

Ne postoji standardna količina hrane koju bi trebalo pojesti jer smo svi različiti i imamo različite potrebe. Pronađite svoju pravu količinu ispunjavanjem stomaka u sledećoj razmeri: 50 odsto hranom, 25 odsto tečnošću, a 25 odsto ostaje praznim za procese varenja.

4. Žvaćite hranu temeljno i jedite umerenim tempom.

Varenje počinje u ustima. Ispravno žvakanje hrane olakšava ostatak obrade.

5. Pre sledećeg obroka sačekajte dok se prethodni ne svari.

Ajurveda kaže da je prerano hranjenje sistema glavni uzrok bolesti. Kako da znate da je vaša hrana svarena? Po tome što ćete se osećati lagano, entuzijastično, gladno i žedno.

6. Jedite otprilike u isto vreme svaki dan.

Telo odlično funkcioniše kad mu obezbedimo rutinu.  Sistem za varenje radi dobro kada može očekivati svoje obroke u određeno vreme. Tada je dobro pripremljen i spreman za akciju.

7. Jedite kad ste gladni.

Glad (odnosi se na pravi osećaj gladi, ne na hirove) je prirodni poriv koji ne treba potiskivati. Nakon što ste uspostavili rutinu ishrane, videćete da ste gladni onda kad je vreme obroka i nećete da žudite za grickalicama. Slušajte naznake gladi koje vam telo daje.

8. Nikada nemojte jesti kad ste uznemireni.

Hrana će izgubiti vrednost u sistemu za varenje ako je jedete u negativnom stanju uma. Ako ste uznemireni, ljuti, ili plačete, odložite obrok dok se ponovo ne budete osećali dobro.

9. Jedite u mirnoj i staloženoj atmosferi.

Mirna okolina pospešuje i miran um. A stanje uma ima veliki uticaj na fizičko telo i proces varenja.

10. Uvek jedite sedeći.

Dajte sve od sebe da ne jedete u autu, dok hodate, ili dok stojite. Telo ne želi multitasking dok jedete. Sedenje osigurava da je sva vaša energija posvećena ishrani i varenju.

11. Fokusirajte se na hranu.

Kada posvetite hrani punu pažnju, imaće bolji ukus, uživaćete više i bićete manje u iskušenju za prejedanjem jer ćete primetiti signale zasićenja. Izbegavajte "kradljivce" pažnje kao što su televizija, čitanje, ili neki rad.

12. Ostanite da sedite i nekoliko minuta nakon svakog obroka.

Nemojte da sednete samo da biste nešto pojeli i odmah potom ustati i nastaviti dalje. Budite mirni još neko vreme da vaš sistem za varenje počne da radi svoj posao.

Ove smernice su u suštini vrlo jednostavne. Kada se odlučite za sezonsku, lokalnu, organsku hranu odgovarajuću za vaše telo i jedete je na pravi način i vaše telo može obraditi tu dobru hranu na pravilan način. Dobro zdravlje počinje dobrim varenjem.

izvor: Atma.hr

foto: kurir.rs, natanjiru.com, novosti.rs, najzdravijahrana.com, womensrunning.competitor.com

Ostavi komentar

Trenutno nema komentara

Preporučeno

string(0) ""
string(0) ""