Školarci
22.01.2016.

Koliko sna je potrebno školarcima?

Rečenicu „mama, još samo pet minuta ...“ zasigurno ste u detinjstvu i sami nebrojeno puta izgovorili, a ako ste roditelj školarca onda ste je verovatno već puno puta i sami čuli. Dovoljno se naspavati, probuditi se na vreme i ne zakasniti ujutro na nastavu jedna je od najvećih briga za školarce. Roditelje po pravilu muče pitanja koliko je detetu školskog uzrasta zapravo potrebno sna i kako ga podstaknuti da na vreme ide na spavanje kako bi se dovoljno odmorilo pre polaska u školu? Većina mališana ima i vanškolske aktivnosti a za sve to im je potrebno osigurati dovoljno odmora i sna.

Preporuke za spavanje 

Stručnjaci upozoravaju kako ne samo u školskom uzrastz, nego u svakom razdoblju života, od dojenačkog do starijeg uzrasta, treba nastojati spavati dovoljno i kvalitetno. Često se pitamo koliko tačno moraju spavati bebe i deca, a koliko mladi i odrasli? Smernice objavljene u američkom časopisu "National Sleep Foundation", utvrdile su preporučen broj sati sna dnevno za svaku životnu dob na temelju sistematičnog proučavanja svetske naučne literature koja povezuje dužinu spavanja sa zdravljem, radnim učinkom i sigurnošću.

Prema tim preporukama, školarci od 6 do 13 godina moraju biti u carstvu snova od 9 do 11 sati dnevno, tinejdžeri (14 do 17 godina) treba da spavaju 8 do 10 sati dnevno, a mladima od 18 do 25 godina treba sedam do devet sati sna. Svakako je važno da se dete od ranog uzrasta pokuša naučiti zdravim navikama spavanja.

Važnost dobrog sna

Učenici koji dovoljno spavaju postižu bolje ocene i imaju bolji kvalitet života. Mnogi tinejdžeri opterećeni su vanškolskim aktivnostima, ali i poslovima nakon škole zbog čega teško mogu zaspati pre 23 sata. Isto tako, zbog emocionalnih i psihičkih promena koje prolaze u adolescentskim godinama itekako im je potreban dobar odmor i dovoljno sna. Nezdrave navike spavanja mogu dovesti do kasnijih poteškoća s koncentracijom u školi. 

Kvalitetan san i dovoljno sati spavanja bitni su i za zdravlje i imunitet. Ne samo da je važna količina sna već i kvaliteta sna. Kod osoba kod kojih je san isprekidan ili prekratak nema kvalitnog sna. San je potreban da bismo mogli razmišljati bistro, reagovati brzo i pamtiti informacije. Studije pokazuju da osobe koje su naspavane lakše uče teške zadatke. Ostala istraživanja pokazuju da je za kreativno rešavanje problema potreban san.

Brojna istraživanja koja su se bavila povezanošću sna i raznim oblicima zdravlja su zaključile da premalo sna utiče na težinu dece i mladih, čiji rezultat je debljina. Spavanje isto tako utiče i na raspoloženje. Nedovoljno spavanje može dovesti do razdražljivosti te uzrokuje probleme u međuljudskim odnosima, pogotovo kod školske i odrasle dece.

izvor: zena.hr

foto: vecernji.hr, mojpedijatar.co.rs

Ostavi komentar

Trenutno nema komentara

Preporučeno