Predškolci
05.10.2015.

Kako podsticati razvoj fine motorike?

Fina motorika je niz koordiniranih pokreta kostiju, zglobova i mišića šake (posebno prstiju) radi izvođenja malih, preciznih pokreta. Usko je vezana uz koordinaciju oko-ruka (mogućnosti da ruka i prsti pravilno izvrše zadatak koji smo videli okom). Fina motorika nužna je za izvođenje nebrojeno mnogo svakodnevnih zadataka koje mi odrasli izvodimo s lakoćom, a koje deca od rođenja do predškolskog uzrasta moraju uvežbavati kroz zabavne aktivnosti koje će prihvatiti kao igru.

Zašto je važna fina motorika?

Tako će dete dobro razvijene fine motorike biti sposobno da izvršava praktične aktivnosti koje se odnose na brigu za samoga sebe: pravilno jesti kašikom, viljuškom  pa i nožem, počistiti prosutu hranu, otvoriti/zatvoriti bočicu sa sokom, otkopčati/zakopčati dugme, otvoriti/zatvoriti patentni zatvarač na jakni, zavezati cipele, očešljati se i samostalno zavezati rep ili čak isplesti pletenicu.

Istovremeno s razvijanjem svesti o mogućnosti brige za samoga sebe, dete se i priprema za školu pa tako uči pravilno držati olovku, bojice, četkicu, služiti se gumicom za brisanje ili seći makazama, počevši od sečenja po ravnoj liniji prema sve komplicikovanijim linijama i oblicima (kose linije, cik-cak linije, talasaste linije, trougao, kvadrat, krug).

Veza motorike i govora

Vredi spomenuti i da razna istraživanja pokazuju da su razvoj motorike i govora usko povezani. Dakle, aktivnije dete koje više hoda, trči, skače, penje se i provlači zbog razvijenije grube motorike ima bogatiju spoznaju o svetu i potrebne su mu reči kojima će izraziti svoje iskustvo pa će ih i pronaći. 

Dete koje se bavi i aktivnostima za razvoj fine motorike, doživljavaće svet oko sebe i čulom dodira pa će tako i kroz čično iskustvo naučiti šta je teško, lako, malo, veliko, glatko, meko, hrapavo, hladno, toplo... Što je veća interakcija deteta sa svetom koji ga okružuje, biće veće i njegovo životno iskustvo, a samim tim i bogatiji rečnik kojim će se dete izražavati i svoja iskustva deliti sa nama.

Što pozitivno uteče na razvoj fine motorike?

U svom domu okreženi smo materijalima kojima možemo pozitivno utecati na razvoj fine motorike deteta.  Evo samo nekih primera što i kako možete koristiti.

1. Kašičica

Deca u uzrastu za vrtić uživaju u manipulaciji predmetima. Na taj način uče o svetu oko sebe. Njihova će se motorika razvijati na način da stvari u početku samo presipaju iz posude u posudu, da ih bacaju i podižu s poda, da ručicama pune/prazne boce.

Prateći ih u njihovoj igri, pronaći ćete prikladan trenutak da im u igru ubacite i kašičicu. U početku im ponudite da kašičicom prenose veće, čvrste predmete poput kestena ili plastičnih jaja, da biste postupno smanjivali njihovu veličinu na grašak, kukuruz, pirinač pa sve do palente ili brašna. Kada savladaju i tu veštinu, otežajte im zadatak uvođenjem posuda užih otvora pa neka grašak pokušaju kašičicom ubaciti kroz otvor boce soka.

2. Štipaljke

I ovaj materijal možete ponuditi već deci koja su u jaslicama. U početku budite spremni na nekoliko polomljenih štipaljki. U redu je i ako dete na početku štipaljku pokušava otvoriti dlanovima. Ali, videćete, vrlo će brzo usvojiti tehniku otvaranja štipaljke. Pronađite zajedno gde ih sve možete okačiti: na uže, na zavese, na igračke, na odeću, na prste ili uši... Pri tome se dobro zabaviti i ne zaboravite – metoda pokušaja i grešaka savršena je za učenje! 

Pred veću decu postavićete i veće izazove pa ćete na uže redom vešati čarape na kojima se nalaze brojevi od 1 do 10 ili ćete na štipaljke zalepiti razne kartice za pridruživanje i usvajanje boja, brojeva ili slova.

3. Prazna ambalaža

Prazna ambalaža, boca od vode ili soka, deterženta za posuđe ili omekšivača za rublje višestruko je korisna. Pomoću nje deca uče otvarati/zatvarati čepove. 

Njihovim punjenjem i pražnjenjem usvajaće osnovne matematičke pojmove poput teško/lako, puno/prazno. Ponudom različitih materijala utjecat ćete i na razvoj senzomotorike jer je vata mekana, gumbi su tanki i glatki, kesteni su okrugli, grah je malen i sl. Punjenje različitim materijalima omogućuje i istraživanje zvuka koji oni proizvode kada bocu protresemo.

Ideja plus: povežite komadiće tkanine ili satenske vrpce i dopustite svom mališanu da ih neprestano iznova gura u bocu i poteže van.

4. Pinceta

Savršen materijal za vežbu tzv. pincetnog hvata koji označava dohvatanje stvari, u početku samo palcem i kažiprstom, dok im se kasnije pridružuju i ostali prstići. Prenošenjem sitnih predmeta pincetom dete istražuje i vežba pritisak koji je potrebno proizvesti prstićima radi obavljanja određenog zadatka. Dobro razvijen pincetni hvat jedan je od glavnih preduslova kasnijeg pravilnog držanja olovke. 

5. Papir

Papir za pisanje, novinski papir, salvete papirni ubrosi, papirne maramice, krep papir, papir za uvijanje. Svi su nam oni dostupni, a deci omogućuju vredno iskustvo. Gužvajte papire u loptice. Papiri različite tvrdoće od dece će zahtevati i različiti pritisak prstiju i šake kojom će ga formirati. Gađanjem koša napravljenim lopticama utecaćete i na razvoj grube motorike. Zbrajanjem koševa usvajaćete brojanje. Papir možete i čupkati, kidati na malene komadiće, rezati ga makazicama, formirati od njega malene kuglice i lepljenjem na podlogu stvoriti lepe likovne radove.

izvor: klokanica.hr

foto: najboljamamanasvetu.com, yumama.com, maligenijalci.com

Ostavi komentar

Trenutno nema komentara

Preporučeno

string(0) ""
string(0) ""