Trudnoća
05.05.2015.

Hrana koja povećava plodnost

Parovi koji planiraju da postanu roditelji trebalo bi da povedu računa o ishrani najmanje tri meseca pre začeća. Promene u načinu ishrane povećavaju šansu za trudnoću

Parovi koji planiraju potomstvo imaće veće šanse za uspeh ako regulišu svoju ishranu i počnu zdravije da se hrane. Nutritivni status oba roditelja u nedeljama i mesecima pre začeća može i te kako da utiče na ishod trudnoće, poručuje i Denis Mortimor, nutricionista i autorka knjige „Ilustrovani vodič za lečenje hranom“, u izdanju „Datastatusa“.

– Za većinu parova karakterističan je nedovoljan unos proteina, amino-kiselina i esencijalnih masnih kiselina, kao i prekomerno uzimanje rafinisanih ugljenih hidrata, transmasnih kiselina, aditiva, pesticida i alergena, alkohola, kofeina i nikotina. A sve to loše utiče na plodnost – ističe Denis Mortimor.

S druge strane, uravnotežena ishrana, bogata hranljivim sastojcima koji deluju na reproduktivni sistem, može da pomogne u lečenju neplodnosti kod žena i muškaraca. Mortonova savetuje unos što većih količina voća i povrća, prvenstveno onog koje stimuliše imunosistem.

– Ukoliko budući roditelji u periodu neposredno pre začeća ne unose dovoljno nutrijenata, recimo folne kiseline, vitamina B kompleksa, vitamina C i cinka, veća je mogućnost nastanka genskog oštećenja. Prevelike količine vitamina A, s druge strane, mogu takođe da dovedu do nastanka urođenih poremećaja ploda – navodi Mortimorova.

Defekti nervne cevi, kao što je spina bifida, čvrsto su povezani s nedovoljnim nivoom folne kiseline u organizmu majke. Verovatno i nedostatak nekih drugih nutrijenata utiče na nastanak te vrste urođenih malformacija. Ukoliko je ishrana žene pre začeća bila loša, nivoi nutrijenata u njenom organizmu neće biti dovoljni za početni, pravilan razvoj ploda.

– Svaki nedostatak nutrijenata mora da bude ispravljen pre začeća. Zato bi promene u načinu ishrane i životnim navikama, čiji je cilj da povećaju verovatnoću začeća, u idealnom slučaju trebalo započeti najmanje tri meseca pre planiranog začeća.

Šta on treba da jede?

Losos
Losos sadrži omega-3 masne kiseline, koje pomažu u smanjenju nivoa lošeg holesterola. Takođe, ova riba dugoročno obezbeđuje potrebnu energiju i poboljšava kvalitet sperme.

Paradajz
Paradajz je bogat likopenom, koji, kako se pokazalo, smanjuje rizik od raka prostate, a zdrava prostata pomaže stvaranju kvalitetne sperme.

Mleko ili jogurt
Mleko i jogurt bogati su kalcijumom i kalijumom, koji snižavaju krvni pritisak i poboljšavaju cirkulaciju, koja je takođe od velikog značaja za povećanje plodnosti.

Bobičasto voće
Borovnice, jagode, maline i brusnica sadrže najveću moguću koncentraciju antioksidanata koji se mogu naći u namirnicama. Takođe, bobičasto voće sprečava oštećenje arterija.

Brazilski orah
Sadrži vitamin E, najvažniji antioksidant za membrane spermatozioda, a ujedno bogat i selenom, ključni za pravilnu formaciju spermatozoida.

Mahunarke
Pasulj, grašak i boranija prvenstveno utiču na smanjenje holesterola. Takođe, visok pritisak, koji u velikoj meri utiče na potenciju, snižava se za osam–deset odsto ako redovno konzumirate samo pola šolje mahunarki dnevno.

Ovas
Vlakna koje sadrži ovas takođe snižavaju nivo lošeg holesterola.

Začini
Beli luk, cimet i origano značajno utiču na potenciju i uglavnom se koriste kao začini raznih jela.

Šta ona treba da jede?

Jaja
Jaja su hrana visokog nutritivnog nivoa, lako svarljiva. Odličan su izvor proteina, vitamina i minerala. Zbog toga su važan deo ishrane budućih trudnica i majki.

Jagnjetina
Lako svarljivo, izvanredno meso za buduće majke. Odličan je izvor belančevina, bogato gvožđem i cinkom i izvor vitamina B12.

Plava riba
Osim što je odličan izvor kvalitetnih proteina, plava, morska riba obiluje omega-3 masnim kiselinama, važnim za zdravlje srca i mozga.

Jogurt
Bogat je kalcijumom koji je od suštinskog značaja za izgradnju kostiju, zuba, krvotoka, nervnog i mišićnog sistema. Ako ga buduća mama ne uzima dovoljno kroz hranu, plod će isisavati onaj koji je nataložen u njenim kostima.

Bundeva
Sadrži vredne masnoće, belančevine i ugljene hidrate, a njene semenke imaju 20 puta veću kalorijsku vrednost od ploda.

Susam
Semenke susama zaslužuju titulu namirnice višestruko značajne za trudnoću. Izuzetno su bogate gvožđem i kalcijumom, mineralima koji se ističu kao veoma značajni u periodu graviditeta i dojenja.

Lan
Semenke lana su jedan od najefikasnijih i najbezbednijih prirodnih laksativa, pa se preporučuju svim trudnicama za prevenciju, ali i otklanjanje već postojeće opstipacije.

SAVET za oboje
Jedite što više:

* voća i povrća koje stimuliše imunosistem
* voća i povrća bogatog antioksidantima
* mlevenih mešanih semenki – suncokret, bundeva, susam, lan
* sirovog povrća i klica semenki svakodnevno

Izbegavajte
* alkohol
* stimulanse
* rafinisane ugljene hidrate
* hidrogenizovane i zasićene masti
* transmasne kiseline
* aditive
* pesticide
* alergene

foto: hranazadusu.com, bbmundo.com, mondo.rs, sharshongbad.com
 

Ostavi komentar

Trenutno nema komentara

Preporučeno

string(0) ""
string(0) ""