Roditeljstvo
20.10.2015.

Razvoj govora kod dece

Roditelji imaju najveći uticaj na dečji govor kada zadovoljno i spontano razgovaraju s decom i interesuju se za njihove teme. Ne vežbajmo govor s decom. Jednostavno, razgovarajmo s njima.

Mnogi smatraju da su prezaposlene majke, uticaj televizije i kompjuterske igrice osnovni krivci za to što veliki broj dece predškolskog uzrasta ima određene smetnje u govoru. Da bi se sprečila katastrofa, roditelji smatraju da je potrebno voditi decu kod logopeda i pomoći im da ranije uvežbavaju govor. Da li je to zaista neophodno?

Usvajanje govora je prirodan proces, kao i trčanje. Deca ne moraju da treniraju ovu veštinu, već lako sama uče da govore. Ako dete raste u zdravoj sredini, neće imati nikakvih poteškoća u usvajanju maternjeg jezika. Kako to postići i kakvu ulogu odrasli imaju u ovom procesu? Gizela Scagun, u “Velikoj knjizi o roditeljstvu” (Laguna, 2013.), daje pregled najvažnijih faza kroz koje prolazi razvoj govora.

Rano usvajanje govora
Bebe od rođenja reaguju na glasove, i izuzetno su osetljive na razlike između različitih glasova u jeziku. Oko šestog meseca, usvajaju karakteristične strukture maternjeg jezika, učeći da glasove kombinuju u reči.  Uočavaju i naglašavanja i govorne pauze, primećujući reči koje se najviše ponavljaju.

Usvajanje rečnika
Prve reči deca izgovaraju najčešće oko prvog rođendana, neka ranije, neka kasnije. Uvećanje rečnika se dešava između sedamnaestog i dvadeset četvrtog meseca života, nekad i kasnije.  Prvo se usvajaju imenice i kraće reči, kasnije glagoli i pridevi.

Na uvećanje rečnika deteta utiče i to koliko osobe bliske detetu imaju siromašan ili bogat fond reči. Čitanje slikovnica u kojima se ponavljaju nepoznate reči izuzetno je važno za proširenje rečnika. Za to nije potrebno nikakvo posebno znanje, već osećajnost i spremnost da se radosno posvetimo dečjim interesovanjima i pitanjima.

Usvajanje gramatike
Između osamnaestog i dvadeset četvrtog meseca, deca sastavljaju prve rečenice od dve reči.  Pojavljuju se i prve gramatičke funckije – subjekat i predikat, predikat i objekat. Napredak u gramatici nastupa u trećoj godini života – rečenice su duže, deca počinju da upotrebljavaju nastavke za množinu, usvajaju gramatički rod imenica. U ovoj fazi najčešće se greši u padežima.

Osnovna gramatika obično se usvaja do četvrte godine života, a složenije strukture i rečenice nakon ovog perioda.

Razlike u brzini usvajanja gramatike sasvim su normalna pojava.

Senzibilne faze
Senzibina faza je vremenski period tokom kojeg dete brzo usvaja i uči određene veštine. Roditelji su često skloni tome da ne prepoznaju senzibilne faze deteta usled trenutne panike zbog njegove navodno loše jezičke sposobnosti.   Deca istog godišta različito govore. Dok jedan dvogodsišnjak već izgovara rečenice, drugi tek progovara. Sustizanje obično nastupa sa četiri godine, kada su deca mnogo ujednačenije razvijenosti govora.

Govor odraslih
Odrasli sa malom decom govore na poseban način – glasnijim tonom, jasnije odvajaju reči, koriste proste rečenice i osnovni rečnik. Na detetovo usvajanje govora ne utiče samo način na koji mu se roditelji obraćaju, već usmeravanje roditeljske pažnje da dečje reči i njihova senzibilna reakcija. Poseban je značaj dopunjavanja koje roditelji čine kad deca nepravilo izgovaraju reči. Umesto da dete ispravljamo, bolje ćemo učiniti ukoliko sa njim razgovaramo upotrebljavajući pravilne oblike reči nakon što ih ono izgovori nepravilno.

Roditelji imaju najveći uticaj na dečji govor kada zadovoljno i spontano razgovaraju s decom i interesuju se za njihove teme. Ne vežbajmo govor s decom. Jednostavno, razgovarajmo s njima.

izvor: detinjarije.com

foto: yumama.com, sarcasmsociety.com, dnevnikbebe.com

Ostavi komentar

Trenutno nema komentara

Preporučeno