Predškolci
06.03.2016.

Sve više dece ima poteškoća sa govorom

I ovogodišnji Evropski dan logopedije Srbija dočekuje sa velikim problemima. Sve više dece ima poteškoće sa govorom, a zbog obaveza, roditelji sve manje vremena provode sa decom, tako da mnogi od ovih problema budu kasno otkriveni. Posla ima na pretek, ali ne i logopeda koji rade.

Pre samo pola veka oko osam odsto mališana imalo je poremećaj govora i jezika, ponašanja, učenja i socijalizacije. Danas čak 63 odsto predškolaca u Srbiji suočava se sa ovim poteškoćama.

Dragana Ivković, mama šestogodišnjeg dečaka, kaže da su problem kod sina primetili kada je imao četiri godine.

"Posle izvesnog vremena je počeo da preskače reči i da govori kraće, a na kraju je skroz prekinuo da govori", priča Dragana.

Silvana Punišić sa Instituta za eksperimentalnu fonetiku i patologiju govora kaže da je period progovaranja pomeren na treću godinu, što nije dobro.

"Iako još nemamo razvijenu svest niti dovoljno načina i mehanizama roditeljima približimo informaciju koliko je važno da dete progovori između 10 i 14 meseca", kaže Punišićeva.

Bajke, druženje i slikovnice zamenili su računari, televizija, tableti i to od najranijeg uzrasta. Roditelji zbog sve većeg broja obaveza, nemaju vremena da se posvete detetu. Kada se tome doda da u Srbiji radi oko 350 logopeda – ne čudi što je poremećaja govora sve više.

"Pravilnik, tačka 4, kaže da na 8.500 dece može biti jedan defektolog sa pola radnog vremena. Ovim su deca ugrožena", napominje Punišićeva.

Logoped u OŠ "Vladislav Ribnikar" Snežana Đorđević od septembra radi u dve škole.

"Od septembra sam logoped dve osnovne škole. Napravila sam trijažne grupe, deca koja su urgentna i sa kojom je obavezno raditi pa bar jednom nedeljno", kaže Đorđevićeva.

U ovom trenutku na posao čeka 143 logopeda, mahom žene – podaci su Nacionalne službe za zapošljavanje.

"Završila sma fakultet u oktobru prošle godine i nema nekih naznaka za zaposlenje", kaže logoped Irena Bacić.

Logopedi, kao i ostali stručni saradnici zapošljavaju se po važećem pravilniku, poručuju iz resornog ministarstva:

"Kriterijum je veličina škole, odnosno broj odeljenja. Škola može da ima jednog ili više stručnih saradnika, a škola svojim pravilnikom o sistematizaciji radnih mesta definiše radno mesto, tj. da li će na mesto stručnog saradnika zaposliti pedagoga, psihologa, logopeda, defektologa ili socijalnog radnika", navode u Ministarstvu prosvete.

Koliko su logopedi važni, ipak najbolje znaju roditelji čija su deca imala problem sa govorom.

"Možete tri reči da mu kažete i on sastavi celu priču bez zamuckivanja", kaže Dragana Ivković.

Da bi došli do ovog cilja, mnogi roditelji morali su dugo da čekaju ili da pređu dug put do recimo jedinog logopeda u gradu. Na nesreću svoje dece, mnogi su odustali.

zvor: RTS

foto: kurir.rs, yumama.com, gelinsacmodelleri.net

Ostavi komentar

Trenutno nema komentara

Preporučeno

string(0) ""
string(0) ""