Ukoliko noćima ne možete da sastavite par sati sna u komadu jer vam se dete često budi, vrpolji, otkriva ili plače, verovatno niste sposobni da razlučite da li je reč o prolaznoj fazi ili o dugotrajnijem problemu. Šta god da je u pitanju, pokušajte da ga rešite kako biste ujutro i vi i dete ustajali čili, orni i odmorni.

Ako pažljivo birate šta ćete mu dati za večeru dete će lakše utonuti u san i neće se buditi svaki čas, Večernji obrok treba da bude lagan i lako svarljiv, a između njega i odlaska i krevet treba da prođe najmanje sat vremena. Isto vreme treba da prođe i od jurcanja, skakanja i drugih igara koje razbuđuju. Pre spavanja možete da im čitate i pričate priče za laku noć, a golicanje i valjanje po krevetu ostavite za jutro.

Držite se rutine i gledajte da svako veče sve obavljate istim redosledom  - večera, tuširanje, pranje zuba, čitanje priče pre spavanja i spavanje. Neka svetlo bude prigušeno kako bi se dete polako umirilo i spremilo za san. Kad se bude naviklo na rutinu, oči će mu se same sklapati već kod pranja zuba.

Minimum sat vremena pre spavanja deca ne bi trebalo da gledaju crtaće, da koriste tablet, mobilni telefon ili računar kako bi organizam mogao da se opusti i pripremi za san. U suprotnom će dete biti razdražljivo, a postoje velike šanse i da pati od košmara i da u snu burno proživljava scene iz filmova, crtaća i video-igrica. 

Nemojte im dozvoljavati da se ušuškavaju i uspavljuju u dnenoj sobi ili u vašoj spavaćoj sobi jer ćete morati da ih prenosite u njihov krevet čim počne da ih hvata san. Ukoliko baš ne može da zaspi bez vas, uspavljujte ga u njegovoj sobi, u njegovom krevetu ili mu pravite društvo dok ne zaspi.

Potrebno je da se i vi umirite i usporte svoj ritam jer dete upija sve vibracije iz okoline, pa i vaše raspolozenje. Ako ste nervozni, uspeničeni ili neraspoloženi, to će se odraziri i na njega. Poremećaji sna mogu da nastanu i kada dete iz kreveca pređe u krevet ili kada iz vaše sobe odlazi u svoju. Zato s tim nikada ne treba žuriti već sačekati da dete bude spremno za promenu. Za njega je to veliki korak.. 

Poremećaj sna kod predškolaca i mlađih školaraca može da izazove i vaša nedoslednost ukoliko mu s vremena na vreme dozvolite da duže ostane budno. To se obično dešava u danima kada ujutro ne mora da ustaje rano zbog škole ili vrtića, tokom vikenda i praznika, a o glavu vam se obija nedeljama i mesecima. 

foto: healthgoesup, dormeouk, pennstateuniversity